Klein begonnen, maar we groeien nog elke dag.
B2 is opgericht in 2004. Toen nog als B2Design. Een klein ontwerpbureau met een duidelijke visie. Deze visie is nog steeds leidend in onze dagelijkse bedrijfsvoering. We hebben niet stilgezeten in de afgelopen jaren! Bekijk hieronder de tijdlijn met een kort jaarverslag tot aan het heden.
2022
Onze eigen B2 website krijgt een honorable mention!
In 2022 vinden er meerdere verschuivingen binnen B2 plaats. Vincent verlaat ons team om een nieuwe uitdaging aan te gaan, Jeroen pakt vanuit zijn expertise de SEO op en Robert wordt mede-eigenaar van B2Design. We breidden onze stagelicenties uit zodat we met onze nieuwe ervaring nu ook marketing of communicatie studenten kunnen begeleiden. Waar het bedrijf begon als een team met jonge knapen, wordt nu het team jong gehouden door onze stagiaires. In 2022 mogen we wederom met trots twee honorable mentions op Awwwards in de pocket steken voor de website van Nom 50 jaar en B2design!
2021
B2Design levert het totale plaatje
We leveren vanaf 2021 het totale plaatje! We beginnen met het aanbieden van het gehele branding traject, van huisstijl tot media-uitingen. Ook na de lancering zullen wij nauw contact met klanten behouden. Intern werd de Scrum Methode ingevoerd. Om dit binnen het team te optimaliseren, heeft Kevin een officieel Scrum Master diploma gehaald. Met dit nieuwe systeem kunnen we onze tijd en communicatie met de klant nog efficiënter hanteren. We doen het tenslotte samen!
2020
Ondanks de corona pandemie genoeg interessante mijlpalen!
Dit jaar werden meerdere medewerkers (opnieuw) papa en verhuisde het B2 kantoor met maar liefst twee verdiepingen naar beneden. Helaas werd dit nieuwe plekje tijdens de corona pandemie eerst ingeruild voor thuiskantoren. Enkele workjunkies bleven achter om het fort te bewaken.
Dit waren niet de enige grote stappen voor B2. We hanteerden dit jaar nauwer contact met hogescholen en potentiële stagiaires, breidden onze werkzaamheden uit door webshopopdrachten aan te nemen en lieten onze visie en strategie beter op ons vernieuwde imago aansluiten. Er blijft altijd ruimte voor nieuwe uitdagingen! En dit bleef niet geheel onbeloond, want we ontvingen voor onze case LOFF een prestigieuze honorable mention op Awwwards.
2019
Al 15 jaar uit de startblokken!
Dit jaar stond volledig in het teken van intern professionaliseren en de huidige systemen optimaliseren. Het herinrichten van onze workflow en interne trajecten hebben hier een belangrijke rol in gespeelt. Niet alleen werd de interne samenhang onder de loep genomen, ook het verzorgen van onze klantrelaties stond hoog in het vaandel. We hebben wederom versterking binnen het team weten aan te trekken en als klap op de vuurpijl hebben we ons 15 jarig jubileum gevierd met goed gezelschap.
2018
Herstructurering en proces-optimalisatie als basis voor een nieuwe huisstijl.
Niet alleen bracht het jaar 2018 voor beide oprichters een gezonde dochter, ook was dit het jaar waarin de interne organisatie kritisch tegen het licht is gehouden. Dat betekende verder optimaliseren van de interne structuur, de workflow, het dienstenpakket, onze huisstijl en de teamsamenstelling. Talentvolle versterking werd gezocht en gevonden in de vorm van een ervaren back-end developer en dito operationeel manager die het team met de juiste impulsen naar nieuwe hoogtes weet te brengen. Daarnaast hebben we, ondanks de snel groeiende klantvraag vanuit het hoger segment, tijd vrij gemaakt om onze eigen huisstijl en website te vernieuwen. Opgedane ervaring en deskundigheid verdienden een meer volwassen jasje. We kijken terug op een hectisch maar ook progressief jaar vol vernieuwing!
2017
Strategische stappen rondom kwaliteit, resultaat en personeel
Waar ons kantoor bij de opening nog een ruime balzaal vol te vullen plekken was, begint de ruimte zich dit jaar volledig te vullen. We besluiten het strategisch plan te herzien met oog voor onze belangrijkste peilers; resultaat, personeel en kwaliteit. Voorzichtig kijken we hoe onze teamleden nog meer in hun kracht gezet kunnen worden door verder te leren. Natuurlijk bleef er ook tijd voor ontspanning. We hebben gevoetgolfd, musea bezocht en een rondvaart gemaakt over het Paterswoldsemeer.
2016
We nemen positie in; specialisatie in strategie & design
Het nieuwe 350m2 tellende kantoor past ons inmiddels als een oude jas. Grotere opdrachten komen op ons pad en we breiden ons dienstenpakket én team daarom opnieuw uit. Er komt voor het eerst een talentvolle dame ons team versterken! We kijken samen kritisch naar onze processen en nemen de tijd om ze te perfectioneren. Ook artistiek talent Rik komt het team versterken op grafisch gebied, we leggen hiermee de focus nog meer op grensverleggend design als speerpunt voor onze bedrijfsvoering.
2015
A fresh new office!
2015 staat in het teken van de grote verhuizing en het zoeken naar specialisme. Dat gebeurt in de vorm van een zoektocht naar een Senior Designer én een accountmanager. Het nieuwe kantoor wordt gezamenlijk met onze klanten, familie en vrienden groots gevierd onder het genot van live muziek, speeches en een respectabele hoeveelheid drank. We zijn trots op ons hagelnieuwe onderkomen dat een verbeelding is van wie we zijn en wat we kunnen. Tegen het groene stadspark aan gelegen, aan de Leonard Springerlaan. Fresh ideas they come better with a fresh office!
2014
We beginnen uit het jasje te groeien..
De klantvraag blijft groter dan er intern handen zijn om het op te pakken, zonde! Het jaar staat dan ook voor een groot deel in het teken van het vinden van opvallend talent om ons team bij te staan. Een groeiende vraag vanuit de klant maakt dat we meer hulp nodig hebben deze te kunnen blijven dienen zonder aan kwaliteit in te moeten leveren. Maanden later telt het B2Design kantoor in de stad soms al een man of 10. Een verhuizing lijkt noodzaak te worden en het oriënteren is begonnen..
2013
Einde tweemanszaak; De overstap naar personeel!
Kwaliteit houdt het duo graag in eigen hand, toch leren ze in 2013 projecten onder toezicht uit te besteden aan jonge professionals die als stagiairs komen werken. En het werkt. Op dat moment voelen ze dat het tijd is om op zoek te gaan naar passende werknemers die de bedrijfsfilosofie begrijpen. Met de komst van Rene en Sander is het team officieel uitgebreid. Een gedreven designer en deskundige developer schroeven de productie omhoog zodat er aan de grotere vraag vanuit de markt kan worden voldaan.
2012
Stagiairs & overgang op Besloten Vennootschap
Vele klanten, vele verzoeken, vele emails, vele belletjes en vele projecten. Het is druk bij B2Design. Spelende met de gedachte om uit te breiden wordt de heren geadviseerd op een andere rechtsvorm over te stappen. De besloten vennootschap(BV) is hiermee een feit. Ze verhuren de bovenverdieping niet langer aan externen en plaatsen de eerste 2 stagiairs om het team te versterken!
2011
Nieuw vervoer & openstaan voor versterking
Het duo is gesetteld op de nieuwe werkplek en beweegt zich makkelijk op de nieuwe ‘B2 Scooters’ door het hart van de stad. De oude B2 website moet onder handen worden genomen, maar klantprojecten krijgen vanzelfsprekend voorrang. Stagiaires zijn gewenst zodat er naast begeleiding ook werk uit handen kan worden gegeven en er tijd ontstaat om zaken die ‘in de vrieskast’ lagen op te pakken.
2010
B2Design verhuist naar hartje Groningen!
Eind 2010 werden de heren ten gevolge van het slopen van de voormalige Grunowijk gedwongen om een nieuwe kantoorruimte te zoeken. Het liefst in de binnenstad, daar gebeurt het! Rond December had B2Design een nieuw onderkomen met doorgroeimogelijkheden gevonden aan de Stationsstraat 10. Na twee weken stevig klussen was daar de opening voor klanten, partners, vrienden en kennissen waarna de werkzaamheden in rap tempo hervat werden.
2009
Een vaste werkplek tegen lage overhead
Sinds de prille start is de heren herhaaldelijk verteld: werk aan een betrouwbare en professionele uitstraling zonder hoge overhead kosten. Wees creatief! Het duo nam intrek aan het Hoornsediep in een toenmalig kraakpand wat inmiddels tegen de vlakte is. Gunstige huurkosten tegenover een geschikte kantoorruimte om rustig te kunnen werken en klanten te kunnen ontvangen. Een eerste eigen werkplek die op vrijdagmiddag vaak dienst deed als ‘borrelstek’ voor vrienden en kennissen.
2008
Kiezen of delen: stoppen of doorgaan?
2008 is het jaar van belangrijke keuzes. Vincent bemachtigt hier zijn tweede bachelor en krijgt een mooie vaste baan aangeboden, waarmee B2Design een stille dood zou sterven. Een tweede optie was een fulltime investering in de onderneming, hetgeen voor Jeroen aanvraag tot ontslag als begeleider zou betekenen. Na een bedenktijd van 3 weken hakten ze de knoop gelukkig door: B2Design leeft door en het duo gaat zich met volle overgave op hun ontwerp bureau storten!
2007
Een nieuwe leefstijl, een nieuwe huisstijl.
Werk en studie lopen gesmeerd. De versnelde opleiding Commnincatiesystemen van Vincent is alweer halverwege en Jeroen is inmiddels van baan geswitched tot ‘activiteitenbegeleider’ in jeugdinrichting het Poortje. We vernieuwen onze huisstijl en voelen dat het menens wordt. De toestroom aan design opdrachten zet zich voort en de energie moet steeds meer verdeeld worden. Er wordt nooit een ‘nee’ verkocht waardoor er werkweken van 60 tot 70 uur ontstaan. Dankbaar dat het loopt, beseffen de heren zich dat het lastiger te combineren wordt..
2006
Nieuwe studie, nieuw werk en nieuwe klanten
B2Design werd naast de studie en overige werkzaamheden een vaste bron van inkomsten voor het duo. Vincent pakte na het behalen van zijn eerste bachelor diploma een tweede studie op en ging een versnelde opleiding Communicatie-systemen doen. Jeroen ging als Leraar Lichamelijke Opvoeding in het speciaal onderwijs aan het werk. Gelukkig nog allemaal te combineren met een druk sociaal leven en de creatieve geest van B2Design.
2005
Een jaar vol stimulerende mijlpalen
Een jaar na oprichting van hun eigen B2Design VOF behaalde Vincent zijn diploma voor de kunstacademie te Groningen, Minerva. In hetzelfde jaar mochten ze de eerste ontwerpprijs in ontvangst nemen; het winnende ontwerp voor de FC Groningen seizoenskaart. Voor een jong bedrijf als B2 een mooie opsteker want naast publiciteit bracht het al snel meer opdrachten en was het ondernemerschap een feit. Bijbaantjes maakten voorzichtig plaats voor ondernemingsplannen..
2004
Een nieuw bedrijf(je) uit de Groninger klei gerezen...
2004 is het jaar waarin Jeroen Bakker (23) en Vincent Brons (22) besluiten hun opgedane kennis op gebied van development (Jeroen) en grafisch ontwerp (Vincent) in de praktijk te willen brengen onder de naam; B2Design. De schoolvrienden wisten het vertrouwen van de eerste klanten te winnen en het werk kon beginnen op oude desktop computers. Hetgeen de stap naar de KvK onvermijdelijk maakte waarna de vennootschap (VOF) haar eerste levenslicht zag.
een project starten?