Merkstrategie Groningen, wij zijn B2.
Een merk is constant aan het evolueren en daardoor kan het lastig zijn om het overzicht te behouden. Door gebruik te maken van een merkstrategie kan jouw merk in kaart worden gebracht en ontstaat er eenheid in jouw bedrijf. Een merkstrategie is de basis voor een koers naar de toekomst en jouw merkidentiteit. Dit zorgt er voor dat er een duidelijke missie is waar je en jouw bedrijf naartoe kan werken.
Wat is een merkstrategie?
Met behulp van onderzoek en cijfers stelt B2 een plan op waarmee een overzicht heeft van jouw doelgroep en concurrentie en hoe jouw bedrijf de markt het beste kan benaderen. Vanuit ons kantoor in Groningen werken onze merk-strategen hard om een geweldig plan voor je op te zetten. Dit resulteert in een hapklaar document waarmee jouw organisatie mee verder kan.
Als bedrijf heb je een goede planning nodig om jouw merk op de markt te brengen. Een merkstrategie kan je daarbij helpen. Uiteindelijk moet een merk een bepaald gevoel oproepen bij jouw doelgroep en een merkstrategie geeft aan hoe je dit kan doen. Het is een beknopt document dat informatie verschaft over de selling points van jouw bedrijf, kijkt naar de concurrentie en jouw doelgroep in beeld brengt. Als je bezig bent met het ontwikkelen van een merk geeft een merkstrategie je houvast en focus.
Positionering van jouw merk
Hoe noodzakelijk is het voor ondernemers om een investering vrij te maken voor een logo? Een vraag die velen zichzelf zullen stellen; ‘Het moet gebeuren, maar vraag ik mijn neefje die handig is met computers, of schakel ik een professioneel ontwerpbureau in? Wat levert dat ons op?’ De vraag die je in onze optiek Als ambitieus bedrijf heb je vast nagedacht over de toekomst van jouw merk. Positionering is hoe je wil dat de markt praat over jouw merk en welke opvattingen zij er over hebben. Het is een toekomstbeeld waar je als bedrijf langzaam naartoe werkt. Het is belangrijk om een duidelijke identiteit te definiëren zodat je altijd een doelstelling heeft om naar toe te werken. Wanneer het duidelijk is wat jouw toekomstige doelstellingen zijn is het makkelijker om jouw doelgroep te benaderen. B2 helpt door middel van gebruik van archetypes om het bedrijf en de doelgroep af te bakenen. Door deze methodes kom je erachter hoe je de juiste positionering kan bereiken en jouw bedrijf meeneemt naar de toekomst.
Onderzoek naar merkstrategie
Tijdens de onderzoeksfase gaan onze B2 strategen bezig met het analyseren van jouw bedrijf en de concurrentie. B2 kijkt naar de sterktes en zwaktes van jouw bedrijf (SWOT analyse) en jouw unique selling points. Ons team stelt een concurrentiematrix op en vergelijkt de unique selling points met de concurrentie. Hierdoor krijg je inzicht in jouw doelgroep en hoe je de markt het beste kan benaderen.
Nu onze strategen weten wat jouw bedrijf uniek maakt richten zij hun aandacht op jouw doelgroep. Dit doen zij aan de hand van een persona, een fictief persoon die gebaseerd is op data van jouw doelgroep. Door de persona kan ons team problemen en pijnpunten in kaart brengen en deze preventief oplossen. Daarnaast stellen de onderzoekers user stories op. Hoe gaat jouw doelgroep om met het product en waar lopen ze tegenaan?
Waarom een merkstrategie opzetten?
Een merk is constant aan het evolueren en het kan lastig zijn om de verwachtingen van jouw doelgroep bij te houden. Met behulp van een merkstrategie kan je een de markt in kaart brengen en meer inzichten krijgen in jouw bedrijf en de concurrentie. Door het onderzoek dat B2 doet, krijg je informatie over jouw doelgroep wat er voor zorgt dat je nog accurater kan inspelen op de behoeftes van het publiek. Onze onderzoekers zorgen er voor dat alle relevante raakvlakken worden behandeld zodat je merk zich kan ontwikkelen en kan doorgroeien.
Briefing voor merkstrategie
Goede communicatie is belangrijk voor een succesvolle samenwerking en daarom begint B2 elk project met een briefing. Door een project te beginnen met een briefing heb jij als klant een beter idee met wie je in zee gaat en dit proces helpt beide partijen om elkaar beter te begrijpen. Tijdens deze briefing stelt ons team vlijmscherpe vragen om erachter te komen wat voor merkstrategie moet worden ontwikkeld voor jouw bedrijf. Door middel van dit introductiegesprek kunnen onze ontwerpers de opdracht afbakenen en beginnen aan de onderzoeksfase.
-
Merkidentiteit
Als bedrijf wil je een goede indruk maken bij jouw klanten. De visuele identiteit van jouw bedrijf speelt daarbij een grote rol. Bij een huisstijl of merkidentiteit denken veel mensen aan een logo, maar er komt zoveel meer bij kijken.
-
Logo ontwerp
Voor een bedrijf is het logo een spannend onderdeel van de huisstijl, het is de hoeksteen van de huisstijl. Het logo heeft een belangrijke positie binnen de merkstrategie van een bedrijf.
-
Huisstijlhandboek
Voor een uniform gebruik van jouw logo, lettertype en kleuren. Een doordachte huisstijl (logo, lettertype, kleur, marges) is essentieel voor jouw merkidentiteit. Om deze nauwkeurig uitgedachte huisstijl te bewaken is een huisstijlhandboek nodig.
een project starten?