Terug naar overzicht

Vier manieren om AI te gebruiken in de ontwerppraktijk

Rik Klein
  • Rik -
  • (Laatst bijgewerkt: 2 oktober 2024)

Het is inmiddels twee jaar geleden dat ChatGPT uitkwam, een van de eerste artificial intelligence-tools die beschikbaar kwam voor een groot publiek. Miljoenen mensen maakten een account en zetten hun eerste stappen in de wereld van artificial intelligence (AI). Vele AI-applicaties en toepassingen volgden. De wereld zou voorgoed veranderen, en we zouden nooit meer werken.

Toch? Nou, ik kan u verklappen: we werken helaas nog steeds. In deze blog zal ik vertellen hoe we bij B2Design in het ontwerpproces gebruikmaken van AI en wat onze bevindingen zijn.

Ai Blog B2design

Nooit meer Lorem Ipsum

Iedere ontwerper heeft er wel eens mee te maken gehad: opvulteksten. Je bent bezig met een website, folder of brochure en er is nog geen tekst beschikbaar. Dus wat deden we "vroeger"? We plakten een tekst in het Latijn, die altijd begon met de twee woorden "Lorem Ipsum", tijdelijk in een ontwerp. Dat leverde soms tijdens een presentatie een opmerking van opdrachtgevers op, zoals: "Oh, ik wist niet dat wij ook kunstgras verkopen voor de Latijn sprekende markt..."

Dat soort grappen en Lorem Ipsum zijn nu verleden tijd, want met ChatGPT kunnen we in een handomdraai teksten genereren voor in een ontwerp die niet van echt te onderscheiden zijn. Zo krijgt een klant meteen een goed beeld van hoe een ontwerp eruitziet met echte teksten. De teksten zijn soms zo echt dat klanten ze als leidraad gebruiken wanneer ze zelf aan de slag gaan met het schrijven van teksten. 

Op maat gemaakte stockfoto’s

Vaak niet het favoriete werk van ontwerpers: stockfoto’s zoeken. Net als met teksten zijn er soms (nog) geen foto’s beschikbaar wanneer we starten met ontwerpen. Dus gebruikten we voorheen tijdelijk stockfoto’s. Het vinden van de juiste stockfoto’s was soms pure horror. Er is niets beschikbaar voor het onderwerp dat je zoekt, of de uitsnede van een foto past niet goed in het ontwerp. Zo waren we soms uren bezig met het zoeken naar die ene goede foto, om vervolgens die foto ook nog eens bij talloze andere ontwerpbureaus terug te zien in hun portfolio.

Ook hier biedt AI uitkomst. Met tools als Midjourney maak je afbeeldingen in seconden, afbeeldingen die helemaal passen binnen de branche en die je eenvoudig kunt aanpassen naar het juiste formaat, de juiste uitsnede en belichting. Zijn deze foto’s perfect? Nee, maar ze werken prima als vervanging van stockfotografie. Hiermee heeft een klant ook een goed beeld van hoe het ontwerp eruit kan komen te zien met fotografie.

Richting geven aan content

De gegenereerde foto’s kunnen we ook inzetten om een richting te bepalen voor de daadwerkelijke fotografie op de website. Deze kunnen we bespreken met een fotograaf van vlees en bloed om te laten zien wat we in grote lijnen in gedachten hebben voor campagnefotografie of andere belangrijke visuals. Vervangen van echte, specifieke campagnebeelden doet AI naar ons idee momenteel nog niet.

Photoshop-assistent

Binnen bestaande ontwerpsoftware heeft AI inmiddels ook zijn opwachting gemaakt. Zelf gebruiken we AI met name in Photoshop om bepaalde, eenvoudige taken te versnellen die we nu niet meer "met de hand" hoeven te doen. Denk hierbij aan het uitsnijden en vrijstaand maken van een object binnen een afbeelding. De AI van Photoshop doet dat heel netjes. Andere voorbeelden zijn: een object verwijderen uit een foto of een foto licht uitbreiden met bijvoorbeeld net wat meer lucht.

Objecten aan een foto toevoegen is een ander verhaal. Hierbij zijn de resultaten nog erg wisselvallig en/of ronduit vreemd. We gebruiken de AI van Photoshop voor nu als assistent om ons werk efficiënter te maken.

AI als gereedschap

We werken dus nog steeds. AI heeft ons werk zeker nog niet overgenomen. We zouden liegen als we niet een keer hebben gevraagd aan AI om bijvoorbeeld een logo te genereren. De uitkomsten hiervan zijn in 2024 nog onvoldoende en cliché; menselijke creativiteit blijft nodig. Dit zal in de toekomst verbeteren, en wij zitten bovenop de ontwikkelingen. AI is (voorlopig) een stuk gereedschap om het ontwerpvak efficiënter en soms leuker te maken.

Plottwist: Deze blog is niet geschreven met ChatGPT of een andere AI-toepassing, maar door een levend persoon die het blog heeft laten nakijken op spelling door ChatGPT.

Rik Klein

Rik is één van de creatieve meesterbreinen van B2. Als Rik het canvas even links laat liggen is hij zeker te porren voor een potje darts in de kantine. Je kan Rik ook regelmatig op zijn fiets tegenkomen in de meest mooie Groningse dorpjes.