Terug naar overzicht

Doe-het-zelf: als organisatie zelf aan de slag met je huisstijl

Rik Klein
  • Rik -
  • (Laatst bijgewerkt: 6 maart 2025)

Bij B2design helpen we opdrachtgevers graag met de branding van hun organisatie. Naast een merkstrategie ontwikkelen we een nieuwe huisstijl als onderdeel van branding. Deze huisstijl bestaat uit een x aantal onderdelen afhankelijk van de gekozen huisstijl. Over het algemeen zijn deze “assets”: een logo, typografie, een kleurenpalet, richtlijnen voor vorm- en lay-out gebruik en een gids voor beeldgebruik. Deze assets leveren wij netjes bij de opdrachtgever aan in de vorm van een huisstijlhandboek of -document. En dan?

Doehetzelfblog

Dan begint de toepassing van de nieuw ontwikkelde huisstijl. Wij kunnen daar mee helpen, dan gaan we aan het werk aan de hand van het huisstijlhandboek met het maken bijvoorbeeld flyers, posters of social media templates. Uiteraard in samenwerking met de opdrachtgever.

In niet alle gevallen zijn er echter de middelen bij de opdrachtgever om voor iedere ontwerpvraag een bureau in te schakelen. Toch wil je als organisatie graag aan de slag met communicatiemiddelen in de nieuwe huisstijl. Wat dan een oplossing kan bieden zijn door ons ontworpen “sjablonen”, ook wel templates genoemd, in toegankelijke (ontwerp)programma’s. Een tweetal voorbeelden:

Canva social media templates

Een consistent gebruik van de huisstijl op sociale media draagt bij aan de herkenbaarheid van een organisatie. Wij kunnen social media templates klaarzetten die makkelijk te bewerken zijn voor opdrachtgevers. Dit kan bijvoorbeeld in een toegankelijk, laagdrempelig en gratis ontwerpprogramma als Canva. Wij ontwerpen dan in onze ontwerpsoftware een aantal templates en zetten deze voor de opdrachtgever om in een Canva bestand. Daarbij exporteren we logo’s, knoppen en overige vormen zodat deze te gebruiken zijn door de opdrachtgever in Canva. Ook stellen we de juiste kleuren en lettertypes in. Zonder kennis van complexe ontwerpsoftware kunnen opdrachtgevers met deze manier van werken gemakkelijk in een paar stappen eigen social posts ontwerpen.

Frame 191
Een voorbeeld van een social media template voor WtbE, een technisch detacheringsbureau. Gemaakt in Canva. 

Samenwerken in Figma

Steeds meer ontwerpsoftware heeft samenwerkingsmogelijkheden. Pionier hierin is Figma. In dit programma kunnen ontwerpers tegelijk aan één ontwerp werken. Dat betekent ook dat een opdrachtgever toegang kan krijgen tot een bestand. Wij kunnen bestanden zo klaarzetten dat opdrachtgevers onderdelen kunnen aanpassen met alle juiste assets zonder dat er verschuivingen plaatsvinden in het ontwerp. Deze optie vraagt wel iets meer uitleg van onze kant, maar geeft ook meer mogelijkheden. 

Voor NNZ, groothandel in verpakkingsmateriaal, hebben we een interactief dashboard ontworpen dat wordt getoond op schermen in het bedrijfspand. Dit voorbeeld is gemaakt in Figma en de opdrachtgever kan zelf de data aanpassen van het dashboard.

Frame 190
Het dashboard van NNZ, met testdata, die zelf door de opdrachtgever aangepast kan worden in Figma 

Hoe kunnen we helpen?

Er zijn nog veel meer andere mogelijkheden om als opdrachtgever zelf aan de slag te gaan met een nieuwe huisstijl. Dit zijn twee voorbeelden uit de (recente) praktijk. Met een paar templates en wat hulp van ons kun je als opdrachtgever gemakkelijk zelf toffe communicatiemiddelen ontwerpen. Op deze manier gaat een huisstijl echt leven. 

Robert Klein Een nieuwe huisstijl of zelf aan de slag met de toepassing van een bestaande huisstijl? Neem contact op met Robert voor meer informatie Robert

Rik Klein

Rik is één van de creatieve meesterbreinen van B2. Als Rik het canvas even links laat liggen is hij zeker te porren voor een potje darts in de kantine. Je kan Rik ook regelmatig op zijn fiets tegenkomen in de meest mooie Groningse dorpjes.