Terug naar overzicht

B2Design Wrapped: Een terugblik op 2022

  • -
  • (Laatst bijgewerkt: 19 december 2022)

Nu 2022 ten einde loopt blikken we terug op het jaar. Het was een goed jaar, waarin we een hoop projecten hebben aangepakt. Eigenlijk is er te veel gebeurd om op te noemen. Toch is het ons gelukt. We hebben het 2022 van B2Design in één blog gevangen!

B2 wrapped

Het ontwerpteam over 2022

De mooiste logo’s tot de tofste huisstijlen, het wordt ontworpen door ons grafische team. Kevin is creative director bij B2Design en houdt zich dagelijks bezig met het creëren van toffe huisstijlen en logo’s. Dit maakt hem de aangewezen persoon om iets te vertellen over de ontwikkelingen van 2022 in de ontwerpwereld.

Kevin vertelt:

 “Ja hoor, 53 keer knipperen en het jaar 2022 zit er alweer op. Dat is dan ook precies het aantal opdrachten dat we dit jaar hebben afgerond. De opdrachten waren dit jaar uitdagend en liepen uiteen van branding trajecten, SEO-audits, content creatie, tot aan webshops en webapplicaties.”

En… Hoe ging dat?

“Het landschap waarin we werken wijzigt van dag tot dag. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Dit resulteert in uitdagingen om aan alle wensen voor een klant te voldoen. Uiteraard loopt niet altijd alles volledig gesmeerd (behalve bij de kettingsmeer van Squirt Lube) maar met een 8,4 op het eindrapport kunnen we volgens mij wel zeggen dat het een meer dan geslaagd jaar was.”

Het B2team

“Zoals al even kort aangehaald, de behoefte van de klant is nooit gelijk. Ik heb het dan niet alleen over inhoudelijke vraagstukken, maar ook vooral over de samenwerking. Waar de ene klant het liefst elke dag aanwezig is, daar laat de andere klant je volledig los.

Bij B2 werken we daarom met twee verschillende methodieken, scrum en waterval, zodat we (bijna) elke klant op de juiste manier kunnen bedienen. In de praktijk vergt dit een flink pak flexibiliteit van onze teamleden.”

Leuk... Maar ging het niet over ontwikkelen?

“Klopt hoor. Ik wilde alleen even aangeven dat er in 2022 niet alleen ontwikkelingen zijn geweest op vaardigheden en inhoudelijke competenties. Er zit een constante ontwikkeling in de manier waarop we projecten aanvliegen, en hoe we als team samenwerken om projecten tot een goed eind te brengen. Dat zien we terug in de kwaliteit, efficiëntie en het werkplezier”.

Ontwerp ontwikkelingen

“Afgelopen jaar hebben we bij B2 op vele vlakken ontwikkelingen doorgemaakt op gebied van ontwerp. Of het nou gaat over een kleine aanpassing in een brochure, of een groot vraagstuk vanuit de provincie, de manier van aanvliegen is hetzelfde. We lossen problemen op door een ‘human first’ approach. Nog liever geven we klanten zelf eerst inzicht in bestaande problemen binnen hun bedrijf.”

Strategie en concept

“2022 stond bol van opdrachten met strategische en conceptuele vraagstukken. Niet alleen uitvoeren wat er van ons gevraagd werd, maar actief meedenken aan nieuwe oplossingen om klantdoelstellingen te behalen.

Zo dachten we bijvoorbeeld mee aan de (CX) strategie van de Monk Whisky, wat resulteerde in een gehele branding, een fysieke winkel, socialmediakanalen, en de webshop zelf. We werkten samen met de provincie Friesland en Groningen aan een platform om talent naar de regio te trekken, en/of te behouden. We bedachten een nieuw concept voor WtbE om leads te generen. En we maakten een webapp voor 100 jaar NNZ om personeel te verbinden.”

Contentcreatie

“Dit jaar zijn we veel bezig geweest met het toepassen van eigen content binnen de projecten. Zo hebben we ons verdiept in motion design, waarbij je graphics omzet naar bewegend beeld. Dit hebben we bijvoorbeeld toegepast op logo’s en huisstijlen van verschillende klanten. Bekijk even onze showreel, dat zegt voldoende. En AI? Tuurlijk, dat is toch niet te missen. Naast een eigen project rondom AI zijn we bezig geweest met de contentcreatie van zowel visuals als tekst. Meer weten? Onze accountmanager heeft er een heerlijke presentatie over gegeven. De eerst functies binnen bedrijven als ‘AI designer’ schieten als paddenstoelen uit de grond, dus 2023, maak je borst maar nat.”

Digital design

“De trends rondom digital design zijn nauwelijks bij te houden. Zelf hebben we de ongeschreven regel dat we binnen elk project in ieder geval iets nieuws of unieks proberen. Onze eigen website is daar een voorbeeld van. We zijn losgegaan met kleur, contrasterende typografie en combinaties tussen verschillende content (illustratie, 3D en fotografie).”

“Was dat het al? Nee, maar het is teveel om op te noemen. Bel gewoon met een van onze ontwerpers, ze vertellen je graag meer.”

Techniek over de ontwikkelingen van 2022

Een website kan niet ontworpen worden zonder de juiste techniek erachter. Onze afdeling techniek houdt zich dagelijks bezig met front-end en back-end development. Ook deze sector heeft niet stilgezeten en er hebben zich veel ontwikkelingen voorgedaan. Ik vroeg onze lead developer Dennis ernaar.

Dennis vertelt:

“Het afgelopen jaar hebben we op technisch vlak heel wat mooie ontwikkelingen doorgemaakt. Zo hebben we meerdere multisite constructies opgeleverd, webshops geautomatiseerd en hebben de nieuwe editor van WordPress "Gutenberg" ons eigen gemaakt en verwerkt in ons ontwikkelingstraject. We kunnen trots vermelden dat we halverwege dit jaar de eerste websites met deze nieuwe editor hebben opgeleverd.”

Nieuwe technieken

“Naast dat we ons binnen WordPress ons enorm hebben ontwikkeld, hebben we na wat interessante brainstormsessies met het dev team nieuwe technieken en frameworks toegepast. Zo hebben we gedag gezegd tegen het front-end framework Zurb Foundation en omgeruild voor Bootstrap 5. Dit nieuwe framework geeft ons meer mogelijkheden om de ontwerpen nog mooier en dynamischer kunnen uitwerken. Binnen deze ontwikkeling zijn we ook overgestapt van jQuery naar gewoon plain (vanilla) javascript. Dit alles geeft een enorme performance boost aan onze nieuwe projecten.”

Animatie in techniek

“Aan de voorkant van de website is ook het één en ander veranderd. Om onze projecten steeds mooier en unieker neer te zetten, hebben we meer animatie toegepast. Zo is GSAP niet meer weg te denken binnen onze projecten en zijn termen als paginatransities en smooth dagelijkse (Groningse) koek.

Wij zijn B2 niet als we deze nieuwe technieken niet gelijk hebben losgelaten op onze website. Wat resulteerde in een compleet nieuwe Award winning website. Deze groei is niet alleen van toepassing geweest op onze techniek maar ook op het dev team. Het team is door de komst van nieuwe, slimme collega's bijna verdubbeld.”

SEO ontwikkelingen in 2022

Wat heb je aan een prachtige website als hij niet wordt gevonden? Daar komen SEO-specialisten om de hoek kijken. Ze zorgen ervoor dat websites worden gevonden in de zoekmachines. Jeroen is SEO-specialist en mede-eigenaar van B2Design. Ik vroeg hem naar alle ontwikkelingen die in 2022 plaatsvonden in de SEO-wereld.

Jeroen vertelt:

 “SEO is dood. Het wordt al jaren geroepen, maar niets is minder waar. SEO is zelfs springlevend. In 2022 was de 'helpful content update' de grootste algoritme update die Google doorvoerde. Lang verhaal kort: probeer de bezoeker het allerbeste beste te helpen. 

Maak content niet vanuit een zoekmachine perspectief, maar vanuit een bezoekers perspectief. Niet heel gek, dat is iets wat je altijd al moest doen. Help de bezoeker op de best mogelijke manier. Kwaliteit boven kwantiteit.”

Zichtbaarheid is geen verkeer

“Google wil gebruikers van haar (of zijn) zoekmachine het liefste zo lang als mogelijk in de zoekmachine zelf houden, een tendens die ook in 2023 door gaat zetten. Dat is de reden dat de 'people also ask' prominenter in beeld kwamen (wie, wat, waar, hoe vragen) en de zoekresultatenpagina steeds meer op een ‘feed’ begint te lijken. Net als de bedrijfsvermeldingen in een "Google Maps" rich snippet (sushi restaurant Groningen). Maar Google kwam ook met "Google Flights" om gemakkelijk vluchten te boeken. Ook al heb je veel zichtbaarheid in Google, een klik naar je website is steeds moeilijker te realiseren.”

Google test met lokaal vertaald nieuws

“Voor mediaplatformen is 2022 een moeilijk jaar geweest en zal 2023 mogelijk een nog moeilijker jaar worden. Google gaat kwalitatief lokaal nieuws uit andere landen rechtstreeks in de Nederlandse nieuwsresultaten tonen. Vertaald naar het Nederlands.

Door Nederlandse journalisten vertaalde, internationale content krijgt op die manier minder waarde. Misschien ook wel logisch.”

Ga voor een uitmuntende online reputatie

“Kwalitatief briljante content kan iedereen inmiddels maken. Vele bedrijven hebben er inmiddels ook de focus op, gelukkig maar. Bezoekers & kwaliteit als uitgangspunt. Maar als tien bedrijven de perfecte content maken rondom een onderwerp, wie staat er dan bovenaan? Het domein dat de beste online reputatie heeft.

Een natuurlijk linkprofiel, maar ook de juiste structured data, een uitgebreide teampagina, sociale profielen die aan de website gekoppeld zijn en natuurlijke, online reviews zorgen voor de juiste online reputatie (autoriteit).”

Pagina's worden moeilijker geïndexeerd

“Je pagina's geïndexeerd krijgen is een steeds grotere uitdaging. Bijvoorbeeld GoogleBot maakt een onderscheid welke websites wel en welke websites niet (of minder snel) worden geïndexeerd. Ben je vernieuwend, onderscheidend en relevant? Dan hoef je je geen zorgen te maken.Ben je dat niet, dan vind GoogleBot je niet interessant. GoogleBot een schop onder zijn hol geven via Search Console kan soms helpen.”

Klanten kunnen helpen met het juiste advies

"Het wordt veel gezegd door SEO-specialisten: ‘It depends’. En het klopt. Geen enkel project, vraag, uitdaging, concurrentie, budget of doelgroep is hetzelfde. Helemaal niet wanneer we al deze componenten met elkaar proberen te combineren. 

Maar dat is wel wat we leuk vinden. De juiste strategie opzetten voor iedere complexe case. Hoe moeilijker, hoe leuker. Niet alleen door een SEO-bril bekeken, maar vaak ook vanuit een business development oogpunt.

We zijn trots op de klanten die we in 2022 mochten bedienen met mooie resultaten tot gevolg. Nieuwe webshops, bestaande webshops en internationale projecten. Op naar 2023!”